Neříkejme to moc nahlas, ale co všechny infotainmentové systémy v autech typu „hands on the wheel, eyes on the road,“ jako například aplikace Siri Eyes Free v novém Opelu Adam, která spolupracuje s iPhonem a umí ovládat i iTunes, podceňují, je mysl řidiče.
Je totiž úplně krásně možné hledět na cestu, držet volant, ale stejně skončit v příkopu nebo v kufru auta před vámi. Řidič totiž neřídí rukama a očima, ale hlavou, a pokud ji příliš zaměstná nakupováním nového alba Justina Biebera přes internet, může se dostavit problém. A takhle to je s veškerými rádii, navigacemi a telefony včetně handsfree systémů, ať mají tlačítka na volantu, na středovém panelu, na dálkovém ovladači nebo na stropě – k jejich ovládání je vždycky potřeba na to více či méně myslet.
V tomto kontextu se také jeví navigace Subaru trochu chaoticky, když si na displeji přečtete, abyste s ní nepracovali za jízdy, ale že většina funkcí je v činnosti, když se vozidlo pohybuje. Jako nevhodný, mírně řečeno, se pak jeví fakt, že za jízdy prostě některá tlačítka zmizí. Nevadí, že by je chtěl obsluhovat třeba spolujezdec. To přenosné navigace vám dopřejí mnohem více svobody – sice zobrazí upozornění, abyste na ně nehrabali, když řídíte, ale žádná tlačítka nemizí. Jste dospělí a svéprávní, tak si můžete dělat, co uznáte za vhodné.
Kterákoliv automobilka, když vymyslí nový infotainmentový systém a nazve jej systémem „příští generace“, zdůrazňuje hlasové ovládání. A tyhle systémy toho umí hromadu, třeba se spojit s ostatními auty nebo s kamerami a zeptat se, jak to vypadá s dopravní situací na trase. Nebo můžete sdílet svou polohu a trasu na internetu kvůli službám typu spolujízda.cz a někoho svézt. Nebo, vlastníte-li elektromobil, pomocí synchronizovaného smartphonu najít dobíjecí stanici, což se při dojezdu, kterého jsou tyhle věci schopné, bude velmi hodit. Samozřejmě, taky vás přes ně může někdo špehovat – a nemusíme mluvit přímo o OnStaru, eCallu ani INDECTu.
Ale všechno to potřebuje, abyste mysleli na to, co právě děláte, i když to ovládáte hlasem. Pravdou však je, že proti nechtěným průzkumům obsahu zavazadelníku auta před vámi sledování silnice pomáhá, protože oční vjemy mozek vyhodnocuje jako nejpodstatnější, ale i tak je nejbezpečnější technologií pro internetové pátrání, kdy má učitelka ruštiny svátek, spolujezdec.
Mysl však při dlouhých cestách občas potřebuje rozptýlit, ať už zábavnější trasou nebo hovorem s někým třeba po telefonu. Takže to neříkejme moc nahlas, nebo ještě nějakého pachatele dobra napadne zakázat při řízení třeba i dýchat. Protože na to taky občas musíte myslet.
bc