Po zimním smogu se opět v Praze objevily hlasy, hovořící o zavedení nízkoemisní zóny v nějaké části města. Původně měla tato zóna platit od ledna 2016, ale nestalo se tak. Nyní, po pár dnech smogu, se radní pro dopravu Dolínek rozhodl tyhle plány oprášit. Je to nicméně pořád stejná blbost. A komické je, jak každý ukazuje na někoho jiného.
Původně měla zóna platit ve verzi „light“ od ledna 2016 a plná nálož měla přijít od ledna 2018. Jenže naštěstí si někdo v náhlém osvícení mysli uvědomil, že dokud nebude kudy zónu objet, není reálné ji vytyčovat. To znamená, dokud nebudou dostavěny oba okruhy, zóna by znamenala jen problémy v podobě zácp plných starých dieselů těsně za jejími okraji.
O potenciálních problémech jsem ale už psal, minimálně v tomto článku na Autoforu. Opakovat se nechci, shrnu jen to důležité: pro rezidenty, MHD a kohokoliv, kdo za to zaplatí, budou k dispozici výjimky. Jenže nebudou zadarmo. Znáte šikovné, levné a spolehlivé řemeslníky třeba z Úval, kteří jezdí Felicií Pickup 1,9 D? Máte smůlu, už k vám nebudou smět legálně přijet. Zásobujete svůj obchod v centru takovým vozem? Však můžete vozit palety se zbožím MHD, ne? Stěhujete se a chcete si půjčit starou dodávku, protože nechcete dávat dvojnásobek za novou? Převoz pračky tramvají je dobrý pro fyzičku a ještě ušetříte za posilovnu.
V souvislosti s renesancí nízkoemisní zóny se nyní chci pozastavit nad něčím trochu jiným: všichni pořád jen ukazují prstem na někoho jiného. Petr Vomáčka z ÚAMK třeba ukazuje na auta s nezákonně upraveným výfukovým systémem. „Dnes Prahou jezdí takové množství aut s poškozeným nebo vymontovaným filtrem pevných částic, že nemá smysl uvažovat o ekologických zónách,“ říká.
Netuším, zda takové vyjádření má podloženo tvrdými daty, ale dost o tom pochybuji. Zcela správně nicméně dodává, že nízkoemisní zóny „povedou jen k tomu, že lidé, kteří si nemohou dovolit nové auto, nebudou moci jezdit do centra.“ Podobně hovoří František Lehovec z ČVUT. „Majitelé těchto aut mají důvody, proč si je nevyměnili za nový model. Je to jakýsi trest zaměřený přímo na určitou sociální skupinu,“ dí zcela správně, leč neúplně. Jsou i lidé, kteří nové auto záměrně nechtějí, byť by si ho dovolit ve skutečnosti mohli.
Mně osobně by to mohlo být jedno, obě má auta spadají do emisní kategorie 4, což např. v Německu znamená zelenou emisní plaketu a tedy i volný vjezd do případné nízkoemisní zóny. Podotýkám, že emisní kategorie 4 není to stejné, co evropská norma Euro 4, třebaže toto chybné zjednodušení je k vidění v nejedné zprávě o hrozící zóně (včetně mého výše odkazovaného článku na Autoforu, za což se omlouvám). Jenže mi to není jedno, minimálně proto, že kýžené zlepšení ovzduší v německých „Umweltzonen“, ve kterých Praha čerpá inspiraci, je podle různých zpráv do 3 %. To je na hranici měřitelnosti a zóny to činí jen drahou zbytečností. Nebo způsobem, jak přesypat peníze za posudky a návrhy kamarádíčkům.
Jak také zcela správně podotýká Petra Kolínská, členka Strany zelených, někdejší radní Prahy 6 pro dopravu a nynější náměstkyně primátorky Krnáčové: „Studie ČVUT říká, že pokud ohledně pohybu v zóně udělíme výjimku všem rezidentům, nemusíme to zavádět, protože to nepřinese požadovaný efekt. Nedat výjimku rezidentům je naopak drsné opatření. Ani u disciplinovaných Němců nebyl vliv příliš velký.“
V každém případě, ukazovat na někoho jiného nemá smysl. Viníky smogu v Praze jsme my všichni, kteří tu žijeme, topíme si doma, jezdíme auty a autobusy, prostě normálně fungujeme. A taky za tím stojí prostý fakt, že jsou dny, kdy vítr prostě nefouká. Smiřte se s tím, že větru dešti neporučíte. A že auta, dodávky, náklaďáky ani autobusy nikdy nepřestanou městem jezdit, protože kde jsou lidé, budou vždycky i dopravní prostředky.
Abych ale jen nemlátil prázdnou slámu, přemýšlel jsem i o možné pomoci ve smogových situacích, protože stejně jako všichni za smog můžeme, všem nám škodí. Napadlo mě zavést třeba nízkoemisní zónu s vjezdem povoleným vozidlům emisní kategorie 4 a klidně od Zličína po Černý Most. Bez výjimek – platila by pro taxikáře, autobusy, mafiány i městské úředníky. Jediné přípustné výjimky jsou pro složky IZS, vozy technických služeb typu popelářů a osoby ZTP nebo jejich doprovod. Možná by se dalo uvažovat o výjimkách pro zásobování, protože hladký chod města musí trpět co nejméně. A samozřejmě, nepokutovat auta nižších emisních kategorií, stojící někde zaparkovaná, protože stojící auto žádné emise neprodukuje.
Ale zavést zónu pouze ve dnech smogové situace a souběžně s tím zrušit zpoplatnění parkovišť provozovaných městem, ať jsou to P+R někde na periferii nebo oranžové zóny na Václaváku, a zároveň na dané dny zavést MHD kompletně zdarma pro všechny. Pro revizory, kteří v té době nebudou mít co dělat, to znamená volno. Anebo by mohli (po patřičném vzdělání) řídit tramvaje, protože odhaduji potřebu posílení.
bc