Četl jsem dnes poměrně zajímavý článek o rychlosti jízdy, telefonování za volantem a soustředěnosti řidiče na jízdu. Má to souvislost i třeba s povinným svícením ve dne.
Je to takhle: když někdo sedí v křesle, nemá proč se na sezení v křesle soustředit, je to relativně bezpečné. Když ale sedíte na zábradlí, už to není tak snadné. Když to zábradlí je nad propastí, dáváte si hodně velký pozor, abyste nesklouzli a nerozplácli se na dně jako moucha na čelním skle.
S rychlostí jízdy to je podobně. Když jedete třicetikilometrovou rychlostí, nudíte se a přemýšlíte o všem možném, jen ne o dětech, které si hrají vedle silnice s míčem. Když jedete v podobném místě 50 km/h, je to srovnatelné se sezením na zábradlí oproti sezení v křesle.
Přesuňme se na dálnici. 110 km/h je na zhruba 11 metrů širokém pásu asfaltu, kde (ve většině případů) nemůžete potkat ani debila na kole, ani protijedoucí vozidlo, rychlost srovnatelná s třicítkou ve městě. Je to nuda. Může to vypadat na první pohled bezpečně, ale když je mysl řidiče úplně jinde, než na silnici, kterou má před sebou, zas tak horké to s tou bezpečností nebude. Když pojedete 130 km/h, je to už rozdíl. Když ale pojedete 190 km/h, budete dávat velmi dobrý pozor, abyste netrefili kus pneumatiky z kamionu nebo nějakou díru. Budete myslet na to, co děláte, ne na to, co bude k večeři nebo proč je náš stát tam, kde je. Rozhodně tak pojedete bezpečněji.
Souvislost s povinným denním svícením je nyní už zcela jasná – jedeme-li lesem ve stínu, víme, že protijedoucí auto bude svítit a my ho tedy dobře uvidíme. Kdyby ale nebyla povinnost při jízdě svítit, věděli bychom, že protijedoucí auto pravděpodobně svítit nebude a dávali bychom větší pozor a jeli bychom tím pádem bezpečněji. Samozřejmě, protijedoucí řidič by jel zcela stejně, protože by rovněž předpokládal, že my nesvítíme. Červené zadní blinkry amerických aut jsou o tom stejném - nejsou obvyklé, nejsou tak nápadné a fungují stejně, jako (ne)rozsvícená světla.
Co tedy s nehodovostí na našich silnicích? V obcích zvednout rychlostní limit a mimo obce ho úplně zrušit, stejně jako povinnost mít za jízdy vždy rozsvícená světla a pokutovat ty, kteří budou i za nesnížené viditelnosti svítit. Pokud vám to i po přečtení předchozích odstavců přijde jako naprostá hovadina, vězte, že je to velmi podobné tomu, co před několika lety provedlo jedno německé město, nevím už které – odstranilo většinu dopravních značek, zejména tedy ty upravující přednost v jízdě, a kromě největších křižovatek vypnulo semafory. Zůstala přednost zprava a rychlostní limit 50 km/h. Nehodovost výrazně poklesla, protože řidiči byli donuceni přemýšlet a dávat větší pozor.
bc
(Díky Jeremymu Clarksonovi za námět.)