Město bez aut? Naprostý nesmysl

Napsal bloody cardinal (») 23. 9. 2017 v kategorii Dění kolem nás, přečteno: 2940×
den-bez-aut-2017-praha/den-bez-aut-2017-praha-perex.jpg

Den bez aut. Jasně, proč ne, jeden den se zavře nějaká ulice, aby tam mohlo pár městských a na město přisátých organizací prezentovat svou vizi města, ve kterém nejsou auta. A většinou to myslí smrtelně vážně. Zbláznili se, nebo nás chtějí jen lépe kontrolovat?

Totiž, slogan různých Auto*Matů a, což je mnohem horší, leckdy i nepřiznaná agenda různých městských organizací či odborů, je, že auta do města nepatří, že do města patří lidi. Jenže co si tyto organizace neuvědomují, nechtějí přiznat nebo proti tomu cíleně bojují, je jednoduchá rovnice lidi = auta.

Prostě kde jsou lidi, tam vždycky musí být i auta. Chci si koupit pračku, skříň, nebo třeba jen dovézt velký nákup z hypermarketu na periferii města – to to mám všechno táhnout na vozíčku za bicyklem? V Praze, která je plná kopců? „(Libovolný obchod) má službu, která to doveze až před dům. I Tesco má rozvoz,“ slyším kritiky. Jasně, jenže čím to doveze? Autem. A navíc za to zaplatím peníze, které bych nemusel. A co když si budu tu věc chtít koupit použitou od někoho, kdo už ji nepotřebuje?

Tyhle argumenty jste ale už určitě slyšeli, spolu s tím, že někdy k někomu musí přijít řemeslník, protože málokdo si umí všechno v bytě opravit sám, někdo potřebuje občas odvézt babičku k doktorovi a tak. Tohle jsou argumenty staré, nicméně stále stejně platné, a mimo jiné i proti modrým zónám, kterým se věnuji v tomto starším článku.

Vraťme se ale k tématu aktuálnímu, „Týdnu mobility“, který by se spíš měl jmenovat „Týden omezování svobodné mobility“; newspeak je mocný. Tedy, máme akci, která uzavře nějakou ulici, stojí na ní stánky, poutače, židličky, prostě „město jinak“ a „pro lidi, ne pro auta“ a já nevím co ještě. Tady je aparatura a někdo mluví nebo zpívá do mikrofonu, tady stojí nějaký stánek s občerstvením, nejlépe vegetariánským, protože kdo žere maso, nesnáší matičku Zemi apod.

Myslíte si, že všechny tyhle věci dojely na místo tramvají nebo na vozíčku za bicyklem? Ani náhodou. Dovezly je dodávky. Úplně stejné dodávky, jaké chtějí ti lidé, kteří je použili, všem ostatním vymlouvat, očerňovat a zakazovat. Dokonce si s vědomím popularity koncernu Volkswagen v ČR troufnu tvrdit, že mezi těmito dodávkami jsou kousky, kterých se týkají podvody VW s emisemi, známé jako Dieselgate.

Však si všimněte, co je napsané na značkách „Pěší zóna“, jejichž dodržování hlídá policie – smí vjíždět MHD (pochopitelně, bavíme se o Štefánikově ulici na Smíchově, klíčovou to spojnici pro tramvaje), cyklisti, zásobování – a „vozidla s povolením organizátora“. Takže to není „Den bez aut“, je to „Den bez aut plebsu“, nic víc.

„Ale zásobování a vozidla organizátora samozřejmě musí mít na akci povolen vjezd, jak bys ji jinak chtěl zajistit?“ No právě, nijak. Organizátoři potřebují jednou za rok dovézt na akci stánky, i když touto akcí chtějí lidi odvést od aut. Obyvatel té ulice potřebuje jednou za rok dovézt třeba kus nábytku. A minimálně jednou za měsíc velký nákup. Když někdo říká, že lidi ve městě auto nepotřebují, a sám ho používá, byť k zásobování, popírá svá vlastní slova.

Jsem si vědom faktu, že tato akce na Štefánikově pravděpodobně nemá za cíl zavírat tuhle ulici pro auta, jako dnes už naštěstí poněkud mrtvé snahy Auto*Matu zavřít Smetanovo nábřeží pro auta – přesněji, pro auta těch, kteří si nejsou rovnější nebo nevyklopí koruny za povolenku k vjezdu. A že je to akce organizovaná pražským dopravním podnikem, který má ekonomický zájem na tom, aby jeho vozy jezdilo co nejvíc lidí.

Samotný princip akce, že ve městě auta nemají co dělat, je ale úplně scestný a musí to zaznít, jinak by někoho mohl přepadnout dojem, že to vlastně není zas tak špatný nápad, třeba ty povolenky, aby do místa mohl jezdit jen ten, kdo tam třeba bydlí. Do chvíle, než bude nějaké auto potřebovat a než zjistí, že v místě sice bydlí, ale nemá tam trvalý pobyt, takže za povolenku by zaplatil tisíce… modré zóny reloaded.

Samozřejmě bych mohl sklouznout ke konspiračním teoriím, jako že to všechno je součást New World Order, kdy obchod s věcmi z druhé ruky neexistuje, všichni si všechno kupují nové, navíc co nejčastěji, a všichni platí někomu za všechno kromě dýchání a chůze. Na takové věci ale nevěřím.

Prostě si jen myslím, že všichni, kteří říkají, že auta do města nepatří, a kteří chtějí různé ulice pro automobilovou dopravu zavírat, jsou zcela odtrženi od reality. A, ač nepřeju nikomu nic zlého, bylo by vtipné, kdyby jim všichni jejich motorizovaní kamarádi dali to město bez aut pěkně sežrat, až budou potřebovat pomoct se stěhováním. 

 

Jsem myslel, že to má být bez aut... Aha, Fabia vlastně není auto.

bc

Zdroj fotografií: Pražská integrovaná doprava na Facebooku

Hodnocení:     nejlepší   1 2 3 4 5   odpad

Komentáře

Zobrazit: standardní | od aktivních | poslední příspěvky | všechno
estráda z IP 82.144.159.*** | 28.2.2024 13:14
Moc pěkné čtení, to by se mi také líbilo kdybychom mohli žít bez auta. Ale jak by se pak po té naší praze 13 kde musí čas od času úřadovat i zámečník pohybovali ti lidé kteří se živí rukama? Chudák pan z www.lock-zamecnik.cz/zamecnictvi-praha-13 by nosil brašnu po Praze.


Nový komentář

Téma:
Jméno:
Notif. e-mail *:
Komentář:
  [b] [obr]
Odpovězte prosím číslicemi: Součet čísel dvě a sedm