Peugeot 107

Napsal bloody cardinal (») 15. 7. 2012 v kategorii Auta a cesty, přečteno: 3170×
p0505109.jpg

Po dobu mého brigádničení s pizzou jsem měl v posledních dvou měsících možnost jezdit s dvěma malými Peugeoty 107. Jeden spaloval benzín, druhému chutnalo LPG. Vždycky jsem měl za to, že Škoda se svým Citigo nemá moc na trhu šanci, protože vstupuje přesně tam, kde již sedí kolínské trio, jehož členem je i právě Peugeot 107.

Zvenku

Pojďme drobnou stosedmičku prozkoumat blíže. Vnějšek je naskládán kolem prostoru pro čtyři cestující, před které je přilepen motor. Na předním nárazníku je obrovská tlama s chromovanými rovnátky. Vystupuje hodně dopředu a vypadá tak trochu tunersky, jako kdyby ji někdo připevnil na originální nárazník auta. Kapota je malinká, ale není to na úkor přístupu k litrovému tříválci o výkonu 67 koňských sil. Kdykoliv jsem ji ale otevřel, marně jsem hledal místo pro ukotvení podpěry a musel jsem ji zaháknout někam za světlomet. Co se oněch světlometů týče, povedly se – světelný kužel je velmi dobrý; vnější osvětlení je celkově oblastí, kde je potřeba malý Peugeot pochválit. V rámci šetření je použit jen jeden stěrač, ale naprosto dostačuje.

Peugeot-107-mp40-pic-59176

Pro přístup do velmi skromného zavazadelníku (jeho velikost odhaduji podobně jako u Seatu Arosa. Rozhodně je menší, než u Škody Citigo) jsou použity celoskleněné páté dveře s jednou plynovou podpěrou. Není rovněž nejsnadnější je otevřít jednou rukou – tlačítko zámku je na nárazníku a úchyt na skle. Zamyká se spolu s bočními dveřmi centrálním zamykáním.

2009-peugeot-107-rear-angle-588x422

Zmiňoval jsem, že je vůz dobře osvětlen. Jelikož jsou blinkry (horní půlka větší boule) od brzdových světel (menší boule nahoře spolu s obrysovými světly) dostatečně vzdáleny, není zezadu pochyb o tom, že blikáte. Se zapnutou mlhovkou (dolní půlka levé větší boule, vpravo je couvačka) už bude situace jiná, ale tyto chvíle nenastávají často.

Zevnitř

Interiér je plný tvrdých plastů. Ačkoliv schránek na věci je hodně, žádná z nich nemá kryt, kterým by se dalo schovat, co se v ní nachází. To je dobré pro letáky s účtenkami pro zákazníky, kterým vezete oběd, ale nikoliv pro běžné používání, kdy potřebujete na parkovišti skrýt věci očím nenechavců. Interiérové osvětlení se rozsvěcuje pouze při otevření dveří řidiče a zhasíná okamžitě po jejich zavření, nemá zpožďovač. Ostatní dveře ho nezapínají, má ale samozřejmě i vlastní vypínač. Je umístěno u čelního skla, takže na zadních místech je téměř tma.

Přední boční okna se stahují tlačítky, ale na levých dveřích je pouze tlačítko ke stažení levého okna; doprava se člověk musí natahovat. Víme tedy, odkud Škoda tento ne zcela dobrý nápad vzala. Zadní okna nejsou otevírací, dají se pouze vyklopit, samozřejmě manuálně, nejsme v Grand Voyageru. Stahování zadních oken bylo vyhozeno kvůli snaze o co nejnižší cenu, není to ale zcela na škodu – vyklopená zadní okna zajišťují větrání poměrně dobře a nedělají takový kravál, jako trochu stažená zadní okna.

Klimatizace funguje obstojně, ale spotřebovává velkou část již tak malého výkonu motoru a pro svižnější rozjezdy do prudšího kopce je vhodné ji vypnout. Většinou ale má při poskakování po sídlišti smysl spíše otevřít okna a udělat průvan, klimatizaci jsem zapínal až při cestách do okolních vesnic. Volič rychlosti větráku nemá podsvícenou střelku, takže ve tmě není vidět, na jaké hodnotě je. Maličkost, kterou tak nějak samozřejmě očekáváte a jste překvapeni, že na kolečku nic nesvítí.

Velký bílý válec s ovladačem směru průvanu, teploty vzduchu a uzávěrem vnitřní cirkulace je celý podsvícený, což je zajímavý detail. Pořád mě ale tlačil do kolene. Pod ním zeje propast jako téměř ve všech autech, není ale tak výrazná jako v Toyotě Yaris.

Přístrojový štít sestává z rychloměru, uprostřed kterého jsou kontrolky a displej s palivoměrem, vyvedeným šesti čtverečky, Poslední čtvereček, tj. rezerva, bliká, což je velmi snadné přehlédnout. Blikání je dvojí - zrychlí se, když už jedete fakt na výpary. Upřednostnil bych ale rafiku - tak nějak z ní lze snáze odečíst, kolik paliva ještě zbývá. Teploměr chladicí kapaliny samozřejmě chybí. Otáčkoměr jako tykadlo vlevo nahoře je řešením zajímavým, ale nepřišel jsem mu na chuť. Někteří kolegové na něj věšeli čepici.

Sedadla nemají absolutně žádné boční vedení ani na sedáku, ani na opěradle a v zatáčkách máte pocit, že z nich vypadnete, takže se spíše držíte volantu. Hlavová opěrka je stejně jako v Citigo spojená s opěradlem.

Jak se s tím jezdí

Pětistupňová manuální převodovka je velmi dlouze odstupňovaná, na trojku se dá jet i 130 km/h, což je pro auto určené striktně do města a s tak malým motorem dle mého názoru nevhodné. Nejvyšší točivý moment motoru je totiž okolo 4000 otáček. Ve městě, a to i na páteřních silnicích s vyšší dovolenou rychlostí, si vystačíte s prvními třemi rychlostními stupni.

Spotřeba benzínu se po dobu mého působení za volantem malého benzínového Pažouta pohybovala okolo 7,6 litru na 100 km. Jezdil jsem téměř čistě ve městě na velmi krátké trasy a rozhodně ne pomalu. U druhého vozu, který jezdí na LPG, se spotřeba údajně pohybuje okolo 11 litrů stlačeného plynu na 100 km. Výkon motoru byl v tomto voze ale citelně nižší, než v tom, který spaloval benzín.

V zatáčkách je nulová jistota, ale za to můžou zčásti i uzounké pneumatiky Continental EcoContact. Pedály jsou rozmístěné tak daleko od sebe, že ani s ploutvemi na potápění nedosáhnete pravou nohou z brzdy na plynový pedál pro meziplyn. Pod plynovým pedálem je navíc jakýsi výstupek, se kterým se pedál zarovná zhruba ve dvou třetinách své dráhy; pro plný plyn je potřeba zvednout patu a špičkou zašlápnout pedál do podlahy. Řadicí páka je velmi dlouhá, kulisa řazení je nepřesná a ve většině případů jsem (nejen já, i ostatní řidiči) při pokusu o zařazení zpátečky počítal zuby, i když jsem se snažil o co nejcitlivější zařazení. Přitom jsou oba vozy relativně nové, jeden má najeto cca 47 a druhý cca 20 tisíc kilometrů.

Z nějakého důvodu ale malý Peugeot umí velmi dobře maskovat rychlost. Ze začátku, když jsem odhadoval, že jedu čtyřicetikilometrovou rychlostí, jsem po pohledu na tachometr odečetl rychlost zhruba o 20 km/h větší.

Je třeba pochválit mrňavý poloměr otáčení – v místech, odkud bych se svým Neonem nebo i s bývalou Arosou couval, jsem se se 107 bez větších problémů otočil. Díky tomu, že je auto krátké a úzké, se taky vejde do kdekteré skuliny, kterou mezi sebou nechala větší auta při parkování, ale tohle mají všechny minivozy společné.

Verdikt

Pozastavoval jsem se nad tím, proč Škoda vstupuje na obsazený trh. Musím se omluvit a opravit svou chybu. Škoda totiž postavila auto; Peugeot (a potažmo Toyota a Citroën, ale s jejich verzemi jsem neměl tu čest) postavil krabici od bot na kola.

bc

Hodnocení:     nejlepší   1 2 3 4 5   odpad

Komentáře

Zobrazit: standardní | od aktivních | poslední příspěvky | všechno
Pijavice z IP 82.144.159.*** | 29.7.2024 19:44
Hele na všechna auta se dá na www.klik.cz/povinne-ruceni/ sehnat POV za skutečně příjemné ceny. Nesmíte se toho jenom bát a stačí když vyplníte ten nezávazný formulář. No skutečně, budete pánem svého štěstí, a budete si to užívat, to mi věřte.


Nový komentář

Téma:
Jméno:
Notif. e-mail *:
Komentář:
  [b] [obr]
Odpovězte prosím číslicemi: Součet čísel sedm a tři