Narazil jsem na názor Jana Moláčka, že „S klimatickou změnou se nám vyplatí bojovat, i kdyby neexistovala“ na Aktuálně.cz. Původně jsem si chtěl pomyslet „Co to je za blábol?“ a dál se tím nezabývat, ale na první pohled neinformovaného člověka to dává smysl, a tak jsem se rozhodl to trochu uvést na pravou míru. Totiž, nosná myšlenka, tedy že boj se vyplatí, aby se na Magistrále dalo dýchat, jsou hrušky a jablka dohromady. A neznalému se to všechno jeví jako pomeranče.
Tedy, ne že bych byl proti snižování množství škodlivin, vypouštěných automobily do ovzduší, to v žádném případě. Jenže škodlivé emise (zejména, ale nejen) dieselových automobilů nemají žádnou přímou souvislost s klimatickou změnou. Škodí zejména pevné částice a oxidy dusíku (uhlovodany vypustíme, protože dnes už má každé auto katalyzátor), naopak klimatická změna se dává za vinu zejména oxidu uhličitému, tedy CO2.
To je neškodný plyn, který lidé a zvířata vydechují. Je nicméně skleníkovým plynem, tzn. udržuje teplo v atmosféře, zamezí jeho vyzáření do vesmíru. Je tedy nezbytný, abychom neumrzli, ale všeho moc škodí – tání ledovců apod., slyšeli jste to tisíckrát. Jestli je velké množství CO2 v atmosféře vinou člověka nebo jestli jsme svědky přirozeného vývoje klimatu na Zemi, do kterého patří mj. např. doby ledové, nyní nechme stranou.
Podstatné je, že i kdyby z Prahy zmizel veškerý oxid uhličitý, na Magistrále by se nedýchalo lépe ani o píď. Stále by byly přítomny oxidy dusíku a pevné částice, tedy škodliviny vypouštěné spalovacími motory, a boj s klimatickou změnou, ať bude tuhý, jak chce, s nimi nic neudělá. Ba naopak, je docela dobře možné, že právě boj s emisemi CO2 je příčinou vyšších emisí NOX – dieselové motory mají menší emise CO2, proto jsou mj. i v ČR zvýhodňovány (nižší spotřební daň na motorovou naftu oproti benzínu), ale vyšší emise NOX.
Navíc, bude-li boj se znečištěním ovzduší vypadat jako dosud, tj. v ČR ekodaně, které jsou prokazatelně kontraproduktivní, na nadnárodní úrovni emisní normy Euro, které auta plní jen v laboratořích a (skoro) čím novější auto, tím větší reálné emise NOX, a nízkoemisní zóny, jejichž přínos je v lepším případě na hranici měřitelnosti, nezlepší se vůbec nic – ani nepřestanou tát ledovce, ani se nebude na Magistrále lépe dýchat.
Chceme-li zlepšit dýchatelnost vzduchu na Magistrále, je potřeba začít dostavěním vnějšího i vnitřního okruhu, aby auta, která na Magistrálu nemusí, jela jinudy. Protože úplně všichni, ale úplně všichni do jednoho, kteří jedou z Jihlavy do Ústí nad Labem, anebo i z Chodova do Bohnic, radši pojedou po dálnici mimo město, než aby se trtkali přes semafory, přechody a úsekové radary. A také zásadním rozšířením parkovišť P+R, aby i ti, co jedou z Tábora do Holešovic nebo z Mělníka do Michle, měli možnost nejet na Magistrálu.
Pro zlepšení dýchatelnosti vzduchu na Magistrále je také přímo kontraproduktivní její zužování, osazování přechodů či dalších semaforů a co pár set metrů jiný rychlostní limit – opatření jinak též známá pod heslem „humanizace Magistrály“. Všechny tyto změny budou mít za následek jen zhoršení zácp a s tím zvýšení emisí oxidů dusíku a pevných částic. Množství aut, která tudy budou potřebovat projet, se nesníží, jen jim bude průjezd trvat delší dobu.
Ovšem, to je na jinou debatu, stejně jako elektromobilita, kterou pan Moláček podsouvá jako možné řešení. A i v těchto jiných debatách nutně bude vazba mezi bojem s klimatickou změnou a zlepšení dýchatelnosti vzduchu na Magistrále téměř nulová.
bc
Zdroj foto: Aktuálně.cz